Ward Kennes ondervroeg Minister Weyts al enkele malen over de resultaten van het proefproject met geluidsarm asfalt op het wegdek van de Turnhoutsebaan (N19) dat in 2012 startte, en het noodzakelijke onderhoud van de proefvakken.

Ondertussen werd op basis van het proefproject reeds een nieuwe wegverharding opgenomen in het standaardbestek voor wegen in Vlaanderen, als geluidswerende maatregel. Het project heeft dus al zijn nut bewezen voor gans Vlaanderen. In 2016 werd  beslist de proefvakken verder te blijven monitoren.

Op een recente vraag van Ward Kennes antwoordt de Minister dat het LOAD proefvak, het tweelaags ZOA, de rechterrijstrook van de Nanosoft en de rechterrijstrook van de Nanosoft Evolution zijn vervangen in het kader van het onderhoud.

Er is geen datum vastgelegd om het proefproject af te sluiten. De proefvakken die nog in goede staat zijn worden verder gemonitord.

Het project wordt verder opgevolgd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW). Er worden jaarlijks verscheidene metingen uitgevoerd, zoals rolgeluidsmetingen, rolweerstandsmetingen en textuurmetingen. Dit om de evolutie in de tijd verder op te volgen. Jaarlijks gebeurt er ook een visuele inspectie om de duurzaamheid op lange termijn op te volgen.

Ward Kennes: “De Minister stelt ook dat de uitzonderlijke locatie met verschillende wegverhardingen achter elkaar, het proefproject erg geschikt maakt om de meetmethoden betreffende geluid en rolweerstand te verbeteren. Uit zijn antwoord concludeer ik dat de proefvakken nog geruime tijd zullen worden gemonitord. Ik pleit dan ook voor een zeer goed onderhoud ervan en vervanging indien nodig.” (pp)